Wanneer JIJ GELOOFT DAT OPRECHTE COMMUNICATIE en open gesprekken de sleutels zijn in verandertrajecten.

wanneer jij gelooft dat oprechte communicatie en open gesprekken de sleutels zijn in verandertrajecten.

Wil jij krachtige chemie? Benut dan de eerlijke verhalen in jouw eigen organisatie.

Organisaties voelen vaak wel aan dat een ‘plan uitrollen’ en ‘even draagvlak regelen’ niet het effect gaat hebben wat ze voor ogen hebben. Maar echt een andere aanvliegroute kiezen blijft lastig. En dus wordt de verandering in de meeste gevallen simpelweg zo positief mogelijk ‘verpakt’. 

Het lijkt de kortste route: mensen enthousiast maken, de focus op positiviteit, geen ruimte bieden voor ‘gezeur’. Helaas blijkt de praktijk dan weerbarstig. Wat energiek begon, wordt al snel slepend en moeizaam. Herkenbaar?

GoudLab pleit voor een andere aanpak.

Kies voor open en oprechte communicatie en biedt ruimte voor tegengeluiden. Zo kun je stevige haakjes vinden die de mogelijkheid geven de verandering juist krachtig te verbinden aan dat wat écht leeft.. 

Ook biedt het je de kans om met de ‘wijsheid van de minderheid’ het plan te verrijken en dus nog beter passend te maken. 

bij verandertrajecten

Communicatie

Dat kan op verschillende manieren en vraagt altijd maatwerk. Hieronder licht ik twee mogelijkheden uit. 


Hoe overtuigd je zelf ook bent van de verandering die je beoogt, het verpakken in mooie woorden is niet genoeg. Je kunt mensen wel vertellen hoe het moet, maar pas wanneer ze het zelf voelen komt er beweging. Om het te kunnen voelen, is de eerste stap aansluiten en verbinden. GoudLab gelooft in de kracht van ‘storylistening’*. Storytelling ken je vast al. Maar storylistening komt eerst.
Mijn overtuiging: de sleutel voor verandering zit vooral in écht en anders luisteren. 





Hoe werkt storylistening?


Vanuit een neutrale rol eerlijke verhalen ophalen in de organisatie en open gesprekken faciliteren.
Op die manier tot de kern komen van wat mensen drijft, zodat je ze van daaruit kunt uitnodigen stappen te zetten (o.a. Theory U van Scharmer, Systemisch werken, Deep Democracy). Ruimte voor eigen verhalen werkt enorm krachtig en verbindend. 






 
Jij wilt een communicatieve aanpak. Hoe?

 
Begin met storylistening

Dit kan ik voor jou betekenen:

✧ Gespreksleiding in teams. Open gesprekken faciliteren. In een                                veilige setting delen wat er écht leeft. Rake, verdiepende vragen stellen. 
✧ Interviews voeren. Ruimte voor tegengeluiden. 
✧ Aandacht voor verschillende niveaus van luisteren.
✧ Chemie creëren door eigen verhalen op een krachtige manier te laten                  werken.

Graag vertel ik je hier meer over. In dit soort trajecten komen communicatie, procesbegeleiding en coaching op een krachtige manier samen. De 3 pijlers van GoudLab. Ben je benieuwd wat ik voor jouw organisatie kan betekenen?
Neem dan contact op om vrijblijvend te sparren.

Storylistening inzetten >>

Factor C is een manier van werken die helpt om strategisch aan de slag te gaan met communicatie. Bij uitstek geschikt voor projecten of (verander)programma’s. Met Factor-C maak je per fase keuzes waarbij je rekening houdt met belangen, posities en betrokkenheid.
Ik ben een ervaren Factor C begeleider. 

Dit kan ik voor jou betekenen:

✧ Advies op welke wijze je Factor-C het beste kunt toepassen in jouw project of traject.
✧ Helpen zicht te krijgen op het dynamische krachtenveld.
✧ Begeleiden Factor-C werksessies om samen te komen tot een communicatief                              procesontwerp.
✧ Helpen om strategische keuzes te maken met wie je wanneer communiceert en welke mate      van betrokkenheid je stakeholders daarin kunt bieden.


Een communicatieve aanpak met Factor C >>

ja, dit wil ik. laten we sparren!

ja, dit wil ik voor mijn team

Communicatie


Hoe overtuigd je zelf ook bent van de verandering die je beoogt, het verpakken in mooie woorden is niet genoeg. Je kunt mensen wel vertellen hoe het moet, maar pas wanneer ze het zelf voelen komt er beweging. Om het te kunnen voelen, is de eerste stap aansluiten en verbinden. GoudLab gelooft in de kracht van ‘storylistening’*. Storytelling ken je vast al. Maar storylistening komt eerst.

Mijn overtuiging: de sleutel voor verandering zit vooral in écht en anders luisteren. 

Hoe werkt storylistening?

Vanuit een neutrale rol eerlijke verhalen ophalen in de organisatie en open gesprekken faciliteren. Op die manier tot de kern komen van wat mensen drijft, zodat je ze van daaruit kunt uitnodigen stappen te zetten (o.a. Theory U van Scharmer, Systemisch werken, Deep Democracy). Ruimte voor eigen verhalen werkt enorm krachtig en verbindend. 

Storylistening

Wil jij krachtige chemie? Benut dan de eerlijke verhalen in jouw eigen organisatie.

Organisaties voelen vaak wel aan dat een ‘plan uitrollen’ en ‘even draagvlak regelen’ niet het effect gaat hebben wat ze voor ogen hebben. Maar echt een andere aanvliegroute kiezen blijft lastig. En dus wordt de verandering in de meeste gevallen simpelweg zo positief mogelijk ‘verpakt’. 

Het lijkt de kortste route: mensen enthousiast maken, de focus op positiviteit, geen ruimte bieden voor ‘gezeur’. Helaas blijkt de praktijk dan weerbarstig. Wat energiek begon, wordt al snel slepend en moeizaam. Herkenbaar?

Want door tegengeluiden te negeren, mobiliseer je vaak weerstand... Precies het tegenovergestelde van wat je wilt. 

GoudLab pleit voor een andere aanpak.

Kies voor open en oprechte communicatie en biedt ruimte voor tegengeluiden. Zo kun je stevige haakjes vinden die de mogelijkheid geven de verandering juist krachtig te verbinden aan dat wat écht leeft.

Ook biedt het je de kans om met de ‘wijsheid van de minderheid’ het plan te verrijken en dus nog beter passend te maken. 

Jij wilt een communicatieve aanpak voor jouw project of traject?

Dat kan op verschillende manieren en vraagt altijd maatwerk. Hieronder licht ik twee mogelijkheden uit. 



bij verandertrajecten

Factor 

Aanbod

een communicatieve aanpak met 

storylistening inzetten

Dit kan ik voor jou betekenen:

✧ Gespreksleiding in teams. Open gesprekken faciliteren. In een veilige setting delen wat er écht leeft. Rake, verdiepende vragen stellen. 
✧ Interviews voeren. Ruimte voor tegengeluiden. 
✧ Aandacht voor verschillende niveaus van luisteren.
✧ Chemie creëren door de eigen verhalen van teams op een krachtige manier in te zetten.

Graag vertel ik je hier meer over. In dit soort trajecten komen communicatie, procesbegeleiding en coaching op een krachtige manier samen. De 3 pijlers van GoudLab. Ben je benieuwd wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op om vrijblijvend te sparren.

C

Factor C is een manier van werken die helpt om strategisch aan de slag te gaan met communicatie. Bij uitstek geschikt voor projecten of (verander)programma’s. Met Factor-C maak je per fase keuzes waarbij je rekening houdt met belangen, posities en betrokkenheid. Ik ben een ervaren Factor C begeleider. 

Dit kan ik voor jou betekenen:

✧ Advies op welke wijze je Factor-C het beste kunt toepassen in jouw project of traject.
✧ Helpen zicht te krijgen op het dynamische krachtenveld.
✧ Begeleiden Factor-C werksessies om samen te komen tot een communicatief procesontwerp.
✧ Helpen om strategische keuzes te maken met wie je wanneer communiceert en welke mate van betrokkenheid je stakeholders daarin kunt bieden.


Ja, dit wil ik. laten we sparren!

- Stephen R. Covey -

most people do not listen with the intent to understand. Most people listen with the intent to reply.